Sunday, January 12, 2014

Taman Botanikal Labuan

Sejarah Taman Botanikal Labuan

Taman Botanikal wujud sebelum Perang Dunia Kedua. Rumah Kerajaan dibina di tengah taman ini dalam tahun 1852 dan menjadi kediaman rasmi Sir James Brooke, governor pertama Labuan dan governor serta Resident selepasnya. Banguan terbesar ketika itu turut menjadi tempat penginapan para tetamu kerajaan termasuklah Prince of Wales, King Edward VIII yang melawat Labuan tahun 1922. Sebahagian taman ini juga menjadi kawasan ternakan lembu untuk bekalan susu dan mentega pada masa itu.

10 Jun 1945, rumah kerajaan dan sebahagian taman musnah akibat pengeboman tentera bersekutu dalam usaha membebaskan Labuan dan Borneo dari pendudukan Jepun. Taman ini telah dinaik taraf dalam tahun 2001 oleh Perbadanan Labuan bagi menyediakan kemudahan rekreasi untuk orang awam dan para pelancong. 

Lokasi dan aktviti

Taman Botanikal Labuan terletak di Jalan OKK Abdullah. Jarak kira-kira 1.5KM dari pusat Bandar.  5minit perjalanan menggunakan kenderaan atau 15-20minit dengan berjalan kaki. Taman ini biasanya dibuka setiap hari 6pg sehingga kira-kira 6.30ptg. 

Taman Botanikal Labuan mempunyai  landskap menarik yang diteduhi dengan pohon-pohon yang hijau merimbun. Antara yang menarik ialah terdapat pelbagai spesis bunga raya terletak di sekitar Dataran Bunga Raya di samping tumbuh-tumbuhan yang lain. Taman ini juga menyediakan sudut membaca, jambatan kayu, lorong reflexologi dan kawasan bersenam.

Selain berjalan santai dan bersenam serta beriadah, aktiviti rutin yang selalu berjalan di taman ini ialah senaman Tai Chi oleh sekumpulan warga veteran. Persatuan Kecergasan Labuan turut mengadakan aktiviti mingguan mereka iaitu Senamrobik (pada setiap hari Sabtu, jam 5ptg). Aktiviti-aktiviti tersebut telah menjadi antara tarikan pengunjung taman semakin ramai.

Sekitar pintu masuk ke taman

Selamat Datang
Pintu Gerbang Masuk Ke Taman
Pelan Taman 
Pemandangan depan Taman
Baca dan fahami semua arahan notis ini sebelum meneruskan perjalanan 

Laman-laman menarik di dalam taman

Senarai lokasi
Plaza Arca
Deck Memancing
Taman Herba - ada pokok pandan dan serai
Lagi senarai lokasi

Sudut Senaman

Laluan Refleksologi
Taman permainan
Rumah Pokok
Laman membaca

Laluan untuk berjalan kaki dan berjogging

Satu putaran dalam taman menggunakan laluan pendek adalah kira-kira 1KM manakala laluan jauh boleh mencecah lebih 2KM. Trek laluan akan menggunakan jalan tar dan jalan bata yang menyelusuri tebing tasik dan melalui jambatan-jambatan kecil. 



Laluan jalan bata


Laluan jambatan

Laluan jalan tar

Aparatus senaman 


Tangga Menegak


Palang Sel

Lain-lain kemudahan dan pemandangan di sekitar Taman 



Gazebo untuk bersantai dan berehat
Tiang lampu taman yang dihiasi Ikan Merlin
Deck Memancing
Ragam budak memancing




Oleh kerana agak lewat berkunjung ke taman tadi, masih terdapat beberapa lokasi yang tidak sempat digambar kerana hari sudah gelap dan jam menunjukkan 6.10ptg. Tunggu update seterusnya berkenaan dengan Dataran Bunga Raya, kolam bunga teratai, kubur dan pokok yang tertua di taman ini (dikenali sebagai "Pulai Basong")





2 comments:

  1. Masukkan gambar Plaza. Great spot for skate!

    ReplyDelete
  2. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete